27 Ekim 2015 Salı

GreenFoot Tutorial-1

GreenFoot Ekranı

Bu tutorial'da GreenFoot ekranı ve kullanılması hakkında temel bilgiler verilecektir.


GreenFoot Interface

Bu tutorial "wombats" isimli senaryoyu kullanır. Senaryo buradan indirilebilir (Kendisi aynı zamanda GreenFoot versiyon 2.4.0 dan önceki versiyonlarda examples içinde bulunur). Wombats senaryosunu GreenFoot programında açarsanız şöyle bir şey görürsünüz:

Eğer soldaki world alanını görmüyorsanız ve sağdaki class'lar üzeri çapraz dayagonal çizgiler varsa kod derlenmemiş demektir, sağ alttaki "Compile" butonuna tıklayarak kod derlemesini yapabilirsiniz.

Ekranın büyük alanını kaplayan kareli alan "world" (dünya) olarak adlandırılır. Wombat'lar için bir senaryomuz olduğuna göre bir wombat dünyası görmekteyiz. Ekranın sağ tarafında class bölümü var. Burada projenin içerdiği tüm class'lar (sınıf tanımları) görülmektedir. World ve Actor ana class'ları her zaman orada olacaktır (GreenFoot sistemi ile birlikte gelirler). Diğer sınıflar ise wombat senaryosuna aitler ve başka senaryolarda başka class'lar olacaktır.

Aşağıda uygulama ekranının bölümleri gösterilmiştir :

Objelerin world üzerine yerleştirilmesi

Şimdi world üzerine bazı objeler yerleştireceğiz. Class bölümünde Wombat objesine sağ tıklayın. Şuna benzer bir menü açılacaktır :
menüden 'new Wombat()' seçin. Sonra world üzerinde herhangi bir yere tıklayın. Bir tane Wombat ürettiniz (Jawa terimiyle Wombat objesi ürettiniz) ve onu world üzerine yerleştirdiniz.

Wombatlar yaprak yerler. O zaman world üzerine birkaç leaf (yaprak) yerleştirelim. Leaf class'ına sağ tıklayın ve menüden 'new Leaf()' seçerek world üzerine yerleştirin.

Bir çok objeyi daha hızlı yerleştirmenin kestirme bir yolu var, world üzerinde shift ile tıklamak. Leaf sınıfı seçiliyken (etrafındaki çerçeve çizgisi kalınlaşır) mouse'u world üzerine getirin ve Shift tuşuna basılı tutarken değişik yerlere tıklayarak bir çok yaprak yerleştirebilirsiniz.

Objeleri Hareketlendirin

Ekranın altındaki kontrol butonları bölümündeki 'Act' butonuna tıklayın. World üzerindeki her obje 'act()' komutlarında tanımlanan hareketi yaparlar. Buradaki senaryoda Leaf objeleri hiçbir şey yapmamaya programlanmıştır, Wombat'lar ise ileri doğrı bir adım hareket ederler. Ekrana iki tane wombat yerleştirin ikisi birden hareket edecektir.

Wombat'lar ayrıca yaprak yerler. Eğer yollarının üzerine bir yaprak gelirse onu yiyeceklerdir. Wombat'ların yolu üzerine birkaç Leaf yerleştirip 'Act' butonuna defalarca tıklayarak ne olacağına bakın.

Senaryoyu Çalıştırmak

'Run' butonunu tıklayın, bunun anlamı sürekli olarak 'Act' butonunu tıklamakla aynıdır. Sürekli olarak 'Act' işlemi Dikkat ettiyseniz 'Run' butonu senaryo çalışmaya başlayınca 'Pause' butonu haline gelir ve bu butona tıkladığınızda çalışmayı durduracaktır.

Butonların sağındaki 'Speed' slider'ı ile çalışma hızı değiştirilir. Çalışma esnasında slider ile oynayarak değişimi seyredin.

Metodlara Direk Olarak Erişmek

Tüm senaryoyu çalıştırmak yerine sadece birtek metodu da çalıştırabilirsiniz. Bir metod bir objenin yapacağı tek bir eylemdir.

World üzerine bir wombat objesi yerleştirin ve üzerine sağ tıklayın. World üzerine yerleştirilmiş objelerin de bir menüsü olduğunu göreceksiniz :


Bu listedeki metodların herhangi birine tıklayarak wombat'a isteklerinizi yaptırabilirsiniz. Mesela 'turnLeft()' metodu ile wombat'ın sağa dönmesini isteyebilirsiniz. 'move()' metodunu da aynı şekilde deneyin.

Bazı metodlar size cevap verir. Örneğin 'getLeavesEaten()' metodu wombat'ın şimdiye kadar kaç yaprak yediği bilgisini verir. Metodu deneyin, sonra wombat'ın bir yaprak daha yemesini sağlayın tekrar deneyin.

Metodlar içindeki 'act()' metodu 'Act' butonuna bastığınızdaki eylemi gerçekleştirir, ama bu metodu tek obje için menü üzerinden çağırabilirsiniz. Böylece hepsi birden hareket etmeden sadece bir tek wombat'ı hareket ettirebilirsiniz.

Yeni bir World Üretmek

Eğer world üzerinde çok fazla obje olduysa ve artık bunları yok edip başa dönmek isterseniz, kolay bir yol var. Herşeyi atıp yeni bir world üretebilirsiniz. Bunu gerçekleştirmek için 'Reset' butonu kullanılır. Bu butona basarak boş bir world elde edilir.

World Metodları

World üzerine yerleştirdiğimiz objelerin olduğu gibi world objesinin de metodları vardır. World üzerinde boş bir yere tıkladığınızda world objesinin metodlarını görürüz :


Bu menüdeki metodlardan biri 'populate()' metodu. Bu metodu çalıştırın world üzerine birkaç wombat ve leaf yerleştirecektir. Şimdi senaryoyu çalıştırabilirsiniz.

Bir diğer metod ise 'randomLeaves(int howMany)'. Bu metod ile world üzerinde rastgele yerlere leaf objesi yerleştirir. Dikkat ettiyseniz metod isminden sonra parantez içinde 'int howMany' yazıyor. Buna "parametre" denir, anlamı bu metodu çalıştırırken ilave bilgiler verilmesi gerektiği. 'int' kelimesi sizden bir tamsayı değer istendiğini belirtir. 'howMany' ile kaç tane leaf objesi ekleneceği belirtilecektir. Metodu çalıştırın ve bir sorgu penceresi açılıp sizden bir sayı isteyecek mesela 12 değeri girip 'Ok' tuşuna basın.

Bu kadar wombat'ları boş boş döndürüp durmak yeter. İnşallah bir dahaki bölümü yazarsam elle tutulur bişeyler yapmaya geçebiliriz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder